Katedra českého jazyka a literatury se v oblasti vědy a výzkumu orientuje zejména na 2 oblasti:

 

1) Čtenářská gramotnost žáků ZŠ a SŠ / Reading Literacy of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti žáků, čtenářská gramotnost v oblasti digitálních médií, rozvoj čtenářských strategií žáků, rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím textů současné české a světové literatury ad. 

 

2) Jazykové a komunikační kompetence žáků ZŠ a SŠ / Language and Communication Skills of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: jazyk pubescentů a adolescentů v psané i mluvené podobě, specifika elektronické komunikace pubescentů a adolescentů (riziková komunikace, komunikace ve virtuálních světech, percepce mediálních komunikátů dětmi, rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů), stimulace kognitivních a metakognitivních procesů při rozvíjení komunikativní kompetence ad.  

 

Výzkumný záměr jazykové sekce Katedry českého jazyka a literatury PdF UP

Jazyková sekce Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se orientuje na specifické rysy jazyka českých pubescentů a adolescentů a na rozvoj a dosahování komunikativních kompetencí a mediální gramotnosti dětí.

Základní oblasti výzkumu
1. Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě
2. Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování)
3. Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi
4. Rizikové formy komunikace dětí a dospělých se zaměřením na internetovou komunikaci
5. Modely komunikace dětí a dospělých jako nástroje predikce bezpečné a rizikové komunikace
6. Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů.
7. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin.
8. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraného dialektu.

Metodologie
1. Kvantitativní analýza jazykových komunikátů (analýza frekvence/četnosti apod.)
2. Kvalitativní analýza jazykových komunikátů (s využitím Atlas.ti)
3. Analýza případových studií (např. rizikové formy komunikace dítěte a dospělého)


NÁVOD PRO ZÁPIS PŘEDMĚTŮ
18. 09. 2018

ELEKTRONICKÝ ZÁPIS PŘEDMĚTŮ Vážení studenti, níže uvádíme základní postup při problémech spojených s elektronickým zápisem předmětů na semestr. ORIENTACE VE ZKRATKÁCH KATEDER Vaši žádost směřujte vždy na...

Petra Jurníková

Číst dál...

ELEKTRONICKÝ ZÁPIS PŘEDMĚTŮ
18. 09. 2018

Vážení studenti, při elektronickém zápisů předmětů na ZS, prosím, postupujte dle instrukcí, které jste v den zápisu do studia obdrželi od studijních referentek. Žádosti o navýšení kapacit (pouze...

Petra Jurníková

Číst dál...

Seminář NKNMQ - upozornění
17. 09. 2018

Upozornění pro studenty - seminář Nová média a kyberkultura (NKNMQ) bude v tomto semestru z organizačních důvodů realizován kombinací blokové výuky a výuky v 3D virtuálním prostředí (virtuální...

Hana Marešová

Číst dál...

Úvod do studia jazyka
17. 09. 2018

Vyučovanie predmetu KČJ/BUSJQ Úvod do studia jazyka s prof. P. Odalošom bude vo štvrtok 27. 9. 2018 od 12,15 hod. do 13,00 hod. na P 23.

Kamil Kopecký

Číst dál...

Jazykové praktikum - plán předmětu
17. 09. 2018

Plán předmětu Jazykové praktikum (u varianty se spec. pedagogikou Mateřský jazyk s didaktikou) je k dispozici zde.

Kamil Kopecký

Číst dál...