Katedra českého jazyka a literatury se v oblasti vědy a výzkumu orientuje zejména na 2 oblasti:

 

1) Čtenářská gramotnost žáků ZŠ a SŠ / Reading Literacy of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti žáků, čtenářská gramotnost v oblasti digitálních médií, rozvoj čtenářských strategií žáků, rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím textů současné české a světové literatury ad. 

 

2) Jazykové a komunikační kompetence žáků ZŠ a SŠ / Language and Communication Skills of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: jazyk pubescentů a adolescentů v psané i mluvené podobě, specifika elektronické komunikace pubescentů a adolescentů (riziková komunikace, komunikace ve virtuálních světech, percepce mediálních komunikátů dětmi, rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů), stimulace kognitivních a metakognitivních procesů při rozvíjení komunikativní kompetence ad.  

 

Výzkumný záměr jazykové sekce Katedry českého jazyka a literatury PdF UP

Jazyková sekce Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se orientuje na specifické rysy jazyka českých pubescentů a adolescentů a na rozvoj a dosahování komunikativních kompetencí a mediální gramotnosti dětí.

Základní oblasti výzkumu
1. Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě
2. Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování)
3. Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi
4. Rizikové formy komunikace dětí a dospělých se zaměřením na internetovou komunikaci
5. Modely komunikace dětí a dospělých jako nástroje predikce bezpečné a rizikové komunikace
6. Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů.
7. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin.
8. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraného dialektu.

Metodologie
1. Kvantitativní analýza jazykových komunikátů (analýza frekvence/četnosti apod.)
2. Kvalitativní analýza jazykových komunikátů (s využitím Atlas.ti)
3. Analýza případových studií (např. rizikové formy komunikace dítěte a dospělého)


Chcete dělat průvodce na Karlštejně?
05. 03. 2024

V tomto roce na hradě Karlštejně rozšiřují průvodcovský tým a hledají nové pracovní posily na pozici průvodce/ průvodkyně. Máte zájem? Další informace naleznete zde.

Kamil Kopecký

Číst dál...

Učitel/ka ČJL na Gymnáziu Hranice
05. 03. 2024

Vážené studentky, vážení studenti, Gymnázium, Hranice, Zborovská 293 hledá učitele/učitelku ČJL v kombinaci s anglickým či francouzským jazykem nebo se základy společenských věd. Originál inzerátu je...

Libuše Kalová

Číst dál...

Brigáda - lektor a vedoucí, instruktoři a zdravotníci (Akademik sport centrum)
16. 02. 2024

Vážené studentky, vážení studenti, dovolujeme si zveřejnit nabídku brigády Akademik sport centra. Zní následovně:   "Akademik sport centrum chce rozšířit svůj tým o nové posily. Hledáme: LEKTORY...

Libuše Kalová

Číst dál...

31. ročník ceny Kniha dětského srdce
29. 01. 2024

Vážené studentky, vážení studenti, Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského vyhlásila 31. ročník ceny Kniha dětského srdce, ve které mj. samy děti a mládež volí nejoblíbenější knihu...

Libuše Kalová

Číst dál...

Konzultační hodiny členů KČJL během zkouškového období
18. 12. 2023

Vážené studentky, vážení studenti, konzultační hodiny členů KČJL jsou během zkouškového období po předchozí domluvě e-mailem.

Libuše Kalová

Číst dál...