Katedra českého jazyka a literatury se v oblasti vědy a výzkumu orientuje zejména na 2 oblasti:

 

1) Čtenářská gramotnost žáků ZŠ a SŠ / Reading Literacy of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti žáků, čtenářská gramotnost v oblasti digitálních médií, rozvoj čtenářských strategií žáků, rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím textů současné české a světové literatury ad. 

 

2) Jazykové a komunikační kompetence žáků ZŠ a SŠ / Language and Communication Skills of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: jazyk pubescentů a adolescentů v psané i mluvené podobě, specifika elektronické komunikace pubescentů a adolescentů (riziková komunikace, komunikace ve virtuálních světech, percepce mediálních komunikátů dětmi, rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů), stimulace kognitivních a metakognitivních procesů při rozvíjení komunikativní kompetence ad.  

 

Výzkumný záměr jazykové sekce Katedry českého jazyka a literatury PdF UP

Jazyková sekce Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se orientuje na specifické rysy jazyka českých pubescentů a adolescentů a na rozvoj a dosahování komunikativních kompetencí a mediální gramotnosti dětí.

Základní oblasti výzkumu
1. Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě
2. Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování)
3. Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi
4. Rizikové formy komunikace dětí a dospělých se zaměřením na internetovou komunikaci
5. Modely komunikace dětí a dospělých jako nástroje predikce bezpečné a rizikové komunikace
6. Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů.
7. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin.
8. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraného dialektu.

Metodologie
1. Kvantitativní analýza jazykových komunikátů (analýza frekvence/četnosti apod.)
2. Kvalitativní analýza jazykových komunikátů (s využitím Atlas.ti)
3. Analýza případových studií (např. rizikové formy komunikace dítěte a dospělého)


Výuka NSHM1
17. 11. 2017

Výuka předmětu Základy slavistiky...(NSHM1) se ve středu 22. 11. z důvodu pracovní cesty do Prahy nekoná. Studenti obdrží náhradu za výuku na následujícím semináři.  S pozdravem  Hana Marešová 

Hana Marešová

Číst dál...

Program konference
13. 11. 2017

Program konference Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka je ke stažení zde.

Kamil Kopecký

Číst dál...

nepřítomnost dr. Sladové (14.11.-16.11.)
10. 11. 2017

Ve dnech od 14.11. do 16.11.2017 se konzultace dr. Sladové z důvodu nepřítomnosti nekonají.

Petra Jurníková

Číst dál...

Gratulace
09. 11. 2017

Paní doktorka Jana Kusá - Adámková z naší katedry získala čestné uznání rektora Univerzity Palackého v Olomouci za svou monografii Psychodidaktické aspekty procesu produkce textu. Gratulujeme....

Kamil Kopecký

Číst dál...

Fonetika 7. 11. pro logopedy odpadá
05. 11. 2017

Výuka fonetiky a fonologie pro lopedy dne 7. 11. výjimečně odpadá. Nahradíme v následujícím týdnu. S pozdravem, Kamil Kopecký

Kamil Kopecký

Číst dál...